Thursday

Greatest Planner

Kebaikan dan keburukan pada setiap perkara pasti ada.

Jika dimensi yang dilihat berbeza, maka berbezalah pendapat-pendapat yang diberi.

Namun diri sendiri harus melihatnya dari dimensi yang tepat. Kerana keputusan dibuat untuk diri sendiri. Harus berikan yang terbaik. Tambahan, jika ia melibatkan keputusan untuk keadaan jangka masa panjang.

Sang pencari keberkatan, bersabarlah untuk dugaan. Redhalah atas setiap keadaan. Bersyukurlah walau apapun keputusan. Yang pastinya, telah diberikan yang terbaik. Keredhaan Allah pasti ada.

Kita pasti megharapkan yang terbaik untuk setiap tindakan. Dan kita kadang-kadang lalai untuk setiap urusan itu. Tidak pula kita bertawakkal dengan bersungguh-sungguh untuk setiap perkara. Nabi mengajar satu doa yang baik :

“ Ya (ALLAH) Yang Maha Hidup lagi Maha Mengurus segala makhluk, kepada –Mu sahajalah aku mohon pertolongan, oleh itu perbaikilah segala urusanku, janganlah Engkau serahkan diriku ini kepadaku walaupun sekelip mata”  –  Hadis Riwayat Al Hakim dan Al Zahaby

Allah pasti memakbulkan doa hamba-hambanya yang bersungguh. Jika tidak dimakbulkan dengan segera, mungkin masa kita memerlukannya. Entah berapa kali perkataan 'nasib baik' yang kita lepaskan setiap kali mendapat suatu yang tidak disangka ataupun merasakan bertuah untuk sesuatu perkara. Mungkin itulah hasil daripada doa kita. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita.

Jangan berputus asa wahai sang manusia. Rahmat Allah luas.

"……dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir” – Surah Yusuf Ayat 87


"Allah the Greatest Planner"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...