Thursday

Perubahan

Dunia bukanlah segalanya untuk kita cari segalanya. Ia mungkin menjadi kehancuran untuk suatu puak, dan mungkin juga kebaikan untuk satu puak yang lain. Dunia ini hanyalah tempat untuk persinggahan manusia mengenal Rabb, Tuhan sekalian alam ini, menyembah dan memuja Tuhan yang Maha Besar. Jalan yang kita lalui setiap hari itulah yang akan menentukan nasib kita kelak. Dihadapan Tuhan akan kita jawab semuanya. Ke syurga, itulah impian setiap manusia mahupun insan yang setiap hari hidupnya dipenuhi dengan kebaikan mahupun insan yang diselubungi dengan kejahatan dan dosa-dosa. Neraka, adalah tempat yang insan kadang-kadang menangis mengalirkan air mata kerana takutkannya. Itulah dua persinggahan yang Allah telah tetapkan kepada manusia di dalam alam ini. Masuknya kita kesyurga dengan rahmat Allah dan ke neraka dengan keadilanNya. Setiap kebaikan yang kita lakukan kadang-kadang digandakan pahala dan kejahatan itu hanyalah dihukum satu kejahatan. Allah itu pemberi rahmat kepada hambanya. Sebanyak mana dosa hambanya akan diampunkan jika benar-benar bertaubat. Allah maha penerima taubat hamba-hambanya. Setiap insan pasti ada peluang dan jalan untuk berubah.

“Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.” (QS. Al Baqarah: 222).

“Katakanlah: “Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Az-Zumar: 53)

“Jika kalian melakukan kesalahan-kesalahan (dosa) hingga kesalahan kalian itu sampai ke langit, kemudian kalian bertaubat, niscaya Allah SWT akan memberikan taubat kepada kalian.” (Hadist diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Abi Hurairah, dan ia menghukumkannya sebagai hadits hasan dalam kitab sahih Jami’ Shagir – 5235)

Wahai hamba Allah sekalian, janganlah kita berputus asa untuk segala pintu taubat yang Allah sediakan untuk kita. Dekatkanlah diri kepadaNya. Setiap manusia pasti ada kesilapan dan kesalahan. Tatkala hati merenung jauh memikirkan untuk berubah, berubahlah! Jangan ditunggu untuk suatu masa tertentu, kerana belum tentu masa itu menjadi milik kita. Perubahan itu memerlukan pengorbanan dan istiqamahlah diatas jalan ini. Terkadang, kita bekorban untuk mendapatkan sesuatu yang terbaik dalam hidup, sebagai contoh didalam peperiksaan. Tidak tidur untuk mengulangkaji pelajaran, untuk mendapatkan terbaik. Apalah sangat jika kita bandingkan pengorbanan itu dengan pengorbanan yang kita lakukan untuk kehidupan yang kekal. Berkorbanlah untuk mendapat yang terbaik untuk hidup kita, mati kita dan kehidupan selepas itu. Paksalah diri untuk kebaikan. Janji Allah pasti benar.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...